×

Afspel Les 10: Eliminatie en ingooi: Eliminatie en ingooi


Afspel Les 10: Eliminatie en ingooi
10.1: Eliminatie en ingooi

Eliminatie en ingooi


Dit valt al binnen de lichtgevorderde cursus en het wordt ook niet verder behandeld bij de cursus. Maar voor de volledigheid mag het thema niet ontbreken.

Kijk eens naar het onderstaande figuur. Zijn we zelf aan slag dan moeten we gokken wie heartsQ heeft. Denken we dat west haar heeft dan moeten we beginnen met heartsK en dan hearts naar de boer. Denken we dat oost heartsQ heeft dan moeten we hearts3 naar het aas spelen en een harten naar de 10.

Maar als de tegenstanders nu harten spelen dan maakt het niet uit wie heartsQ heeft. Is west aan slag en die heeft de vrouw niet zal hij een kleintje moeten spelen en vangen de de vrouw van oost (zie oplossing). Heeft west zelf de vrouw dan zal hij een kleintje spelen en laten die slag lopen naar de 10 in zuid (zie oops).

     






En ook als oost aan slag is kan hij niets. Dan gebeurt precies hetzelfde maar andersom.

   





Als de tegenstanders in een dergelijke situatie zitten heet dat in jargon "De tegenstanders zitten ingegooid" Ze zijn op het verkeerde moment aan slag en kunnen niets anders dan jou een slag geven. Om een tegenstanders aan slag te krijgen moet je hem ingooien

Zuid speelt 4spades, er is 2x troef getrokken en alleen troef vrouw zit nog in het spel. Zuid mag ook nog maar 1 slag verliezen. Hij kan zelf de hartens gokken, maar hij kan ook een tegenstander aan slag brengen met troef. Wie troef vrouw ook heeft die is ingegooid en moet een slag komen brengen. (klik op next om te zien wat er gebeurt als west troef vrouw heeft en op oost als west de vrouw heeft).

     





Je zou nu kunnen denken, maar oost en west hoeven toch geen harten te spelen, ze hebben ook nog een andere kleur. Heel goed gedacht. En gelukkig spelen we een troefcontract. We hebben geen klavers en ruitens meer aan beide kanten. Dit noemen we een dubbelrenonce. Als er aan beide kanten nog een troef ligt en je hebt een dubbelrenonce in een kleur en de tegenstanders spelen die kleur.... Dan kan je aan 1 kant een troefje spelen en aan de andere kant een verliezer weg doen. Je hoeft nu niet meer harten vrouw te vinden, je hebt geen harten verliezers meer. Kijk maar onder oplossing.


Nu in een heel spel. Zuid zit in 6spades, nadat noord begon met controle biedingen en azen vragen. Noord mist troef vrouw en biedt daarom geen groot slem.

     

Door een dubbelrenonce in zowel ruiten als klaver te creeren maakt het niet meer uit wie aan slag komt met troef vrouw. Iedereen is getript van zijn exit kaarten (een kaart om veilig mee van slag te gaan) en zal in de dubbelrenonce moeten spelen (troef ene kant harten weg andere kant) of harten vrouw komen brengen. In beide gevallen slem gemaakt

Oost is nu niet ingegooid, maar gooit ons weer in omdat hij nog klavers (een exit een kaart om veilig van slag te gaan) had. Nu moeten we de hartens zelf gokken.

In het spel herken je weer de harten positie. De start pak je en trekt 2 rondes troef en laat de vrouw voorlopig even zitten. Nu moet er toegewerkt worden naar de eindpositie waarin we de speler met troef vrouw in kunnen gooien. Voordat we dat doen moeten we eerst dubbelrenonces creëren in de ruitens en klavers, want anders komt iemand aan slag met troef vrouw en brengt ons weer simpelweg aan slag in een lage kleur en moeten de hartens nog steeds gokken. We moeten de ruitens en klavers dus elimineren of stripppen zoals we dat noemen. Dit moet gebeuren voordat we van slag gaan. Door de ruitenstart is het beter om te beginnen met het elimineren van de klavers en dan pas de ruitens. Door de start is een 5-2 verdeling in ruiten waarschijnlijk. En je wil niet dat de persoon met de dubbelton ruiten de 3e slag kan troeven zolang we nog klavers hebben (zie oops)



In het volgende spel is er in 6hearts een schoppen en een klaver verliezer. Aan de schoppen verliezer is weinig te doen want er zijn geen lange kleuren om die op weg te doen. In ruiten kunnen we natuurlijk voor 50% snijden. Maar het is veel handiger als west aan slag komt in ruiten te spelen. Dan speelt hij naar onze ruiten vork toe en is het een 100% speelwijze geworden. Kunnen we west aan slag krijgen op het juiste moment? En pakken we de 1e slag of laten we die uit automatisme een ronde lopen?

   

Door de start weten we dan west ook schoppen heer heeft. Trek de troeven, elimineer de klavers en speel een schoppen. West is kansloos. Als hij schoppen speelt troef je in noord en gaat de verliezende ruiten boer weg in zuid en speelt hij hij ruiten dan is dat recht in de vork en maken we de boer direct of vangen de vrouw en maken daarna de boer.



Noord ziet 7diamonds niet zitten met twee gebalanceerde handen tegen over elkaar. In 6diamonds zijn er 2 verliezers, schoppen en harten vrouw. In harten kunnen we beide kanten op snijden en in schoppen alleen over west.

Zuid kan natuurlijk proberen te snijden, 1 van de 2 snits goed en contract 75% kans. Maar er is een 100% speelwijze. Trek de troeven elimineer de klavers en speel schoppen aas schoppen heer en schoppen na. Wie schoppen vrouw ook heeft, het maakt niet uit, die mag in de dubbelrenonce spelen (dan wordt er getroefd aan de ene kant en gaat een ruiten verliezer weg aan de andere kant. Of diegene speel harten en dan krijgen we gratis harten vrouw binnen.


Ook al zie je de ingooi nog niet direct aankomen. Als je nog van slag moet en er liggen aan beide kanten nog troeven probeer zoveel mogelijk dubbelrenonces te creëren voordat je van slag gaat. Dubbelrenonces zijn altijd nuttig het beperkt de keuze van de tegenstanders om een kleur in te spelen.


  

ONLINE BRIDGE


Online bridge
BBO
StepBridge


Bridge Apps
Groot overzicht van apps
OVERIGE LINKS OP APIH BRIDGELES

Eerstvolgende cursus (18-1-2023)
Contact