×

Tegenspel Les 5: Signaleren: Signaleren


Tegenspel Les 5: Signaleren
5.1: Signaleren
5.2: Het aan af signaal
5.3: Distributie signalen
5.4: Kleurvoorkeur signalen

Signaleren


In de verdediging zou je natuurlijk gewoon kunnen bekennen en willekeurig wat kaarten weggooien als er niet bekent kan worden. Maar dan ben je min of meer afhankelijk van de leider of hij zijn contract wel of niet maakt.

Tijdens het verdedigen willen we graag informatie overbrengen aan partner over onze hand, waar onze plaatjes zitten en of hoe veel kaarten we in een kleur hebben. En als partner dat ook doet, krijgen we hopelijk zo snel mogelijk een beeld van wat partner (en daarmee ook de leider) in handen heeft. Informatie om die puzzel compleet te krijgen komt uit het bieden en uit de start. Maar gaandeweg het spellen kunnen we ook informatie overbrengen met de gespeelde kaarten

Het overbrengen van informatie met de kaarten noemen we signaleren. Het overbrengen van informatie anders dan met de bied en speel kaarten, zoals kuchen, handgebaren, een praatje en wat je ook verder kan verzinnen is ook een vorm van signaleren, maar die vorm noemen we valsspelen.


En net als in het bieden zijn er vele signaleersystemen, maar slechts drie typen signalen:

Aan- of af signaal (toont of ontkent honneur kracht)
Distributie signaal (toont een bepaald aantal in een kleur)
Kleurpreferentie signaal (toon voorkeur voor een bepaalde kleur)


ONLINE BRIDGE


Online bridge
BBO
StepBridge


Bridge Apps
Groot overzicht van apps
OVERIGE LINKS OP APIH BRIDGELES

Eerstvolgende cursus (18-1-2023)
Contact