×

Tegenspel Les 6: Uitkomen: Hoe uit te komen


Tegenspel Les 6: Uitkomen
6.1: Hoe uit te komen
6.2: Starten tegen sans
6.3: Starten tegen troef
6.4: Agressief of passief starten

Hoe uit te komen


We weten inmiddels HOE we moeten starten, 1e, 2e , 4e.

Starten tegen sans

1e
We starten met de eerste kaart (de hoogste) van een serie van minstens 3 aaneengesloten kaarten met een plaatje.
AKQ(...) KQJ(...) QJ10(...) J109(...)

We starten ook de eerste met een gebroken serie (2 aaneengesloten kaarten en dan een gat van 1 kaart)
AKJ(...) KQ10(...) QJ9(...) J108(...)


We starten ook de eerste met een plaatje klein
Ax Kx Qx Jx


4e
We starten met de 4e kaart van boven als we geen serie hebben, maar wel plaatjes

De 4e van een holding met plaatjes die geen serie vormen
KJxxx AJxx Qxxxx

De 2e in alle andere situaties
xxxxx xx Kxx xxx

En een bijzondere (maar nog steeds de 2e), de hoogste van een binnen serie (Een plaatje dan een gat dan een (gebroken)serie)
AJ108(...) KJ109(...) AQJ9(...)


Starten tegen troef
Tegen troef contracten precies hetzelfde. Maar een paar kleine verschillen.
- Series zijn al vanaf 2 aaneengesloten kaarten KQ63 QJ93
- Je komt niet uit onder een aas vandaan, dus niet de 4e van A854
- We komen ook niet uit met een aas als we de heer ook niet hebben (al zijn hier soms uitzonderingen op, als partner de kleur bijvoorbeeld heeft geboden en we starten zijn kleur. Of als we zelf een lange kleur geboden hebben en partner heeft niet gesteund hetgeen suggereert dat hij kort is in jou kleur en mogelijk een introever kan krijgen)

ONLINE BRIDGE


Online bridge
BBO
StepBridge


Bridge Apps
Groot overzicht van apps
OVERIGE LINKS OP APIH BRIDGELES

Eerstvolgende cursus (18-1-2023)
Contact