Tegenspel Les 6: Uitkomen: Hoe uit te komen
Tegenspel Les 6: Uitkomen
6.1: Hoe uit te komen
6.2: Starten tegen sans
6.3: Starten tegen troef
6.4: Agressief of passief starten
Hoe uit te komen
We weten inmiddels HOE we moeten starten, 1e, 2e , 4e.
Starten tegen sans
1e
We starten met de eerste kaart (de hoogste) van een serie van minstens 3 aaneengesloten kaarten met een plaatje.
AKQ(...) KQJ(...) QJ10(...) J109(...)
We starten ook de eerste met een gebroken serie (2 aaneengesloten kaarten en dan een gat van 1 kaart)
AKJ(...) KQ10(...) QJ9(...) J108(...)
We starten ook de eerste met een plaatje klein
Ax Kx Qx Jx
4e
We starten met de 4e kaart van boven als we geen serie hebben, maar wel plaatjes
De 4e van een holding met plaatjes die geen serie vormen
KJxxx AJxx Qxxxx
De 2e in alle andere situaties
xxxxx xx Kxx xxx
En een bijzondere (maar nog steeds de 2e), de hoogste van een binnen serie (Een plaatje dan een gat dan een (gebroken)serie)
AJ108(...) KJ109(...) AQJ9(...)
Starten tegen troef
Tegen troef contracten precies hetzelfde. Maar een paar kleine verschillen.
- Series zijn al vanaf 2 aaneengesloten kaarten KQ63 QJ93
- Je komt niet uit onder een aas vandaan, dus niet de 4e van A854
- We komen ook niet uit met een aas als we de heer ook niet hebben (al zijn hier soms uitzonderingen op, als partner de kleur bijvoorbeeld heeft geboden en we starten zijn kleur. Of als we zelf een lange kleur geboden hebben en partner heeft niet gesteund hetgeen suggereert dat hij kort is in jou kleur en mogelijk een introever kan krijgen)
LINKS
APIH
APIH Cafédrive
Studentenbridge
Jeugdbridge
NBB Jeugd
Als de kleinkinderen studeren
Bridgeschool Groningen